منشأ حواس‌پرتی :

حواس‌پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد و یا منشأ بیرونی و محیطی

حواس‌پرتی درونی و ذهنی، عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه‌هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می‌کنند. این موانع، شامل مواردی از قبیل درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، خشم، شادی، سردرد و… می‌باشد. حواس‌پرتی بیرونی و محیطی، به محیط پیرامون فرد و یا تحریکات غیرعادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می‌شود ارتباط پیدا می‌کند؛ مانند نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه‌ای صوتی و تصویری و نظایر این‌ها.
بیشتر حواس‌پرتی‌ها، علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی‌ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند. بی‌شک، حواس‌پرتی بیرونی، آسان‌تر از عوامل حواس‌پرتی درونی برطرف می‌شود. ازاین‌رو، می‌توان بدون توجه به عوامل محیطی، مانند سروصدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتی داخل سرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد؛ اما نمی‌توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید، نگرانی و ناراحتی و فکر و اندیشه، با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد.


سوالات شک دار در آزمون :
همه‌ی شما در آزمون‌ها با سؤالات شک دار مواجه شدید. سؤالاتی که باعث مردد بودن شما می‌شوند و احساسی دوگانه را در درون شما ایجاد می‌کنند. یک ندای ذهنی و درونی شما را ترغیب می‌کند که به یکی از 4 گزینه پاسخ بدهید و احساسی دیگر به شما می‌گوید که اگر پاسخ داده شده صحیح نباشد چه؟
هنگامی‌که شما درسی را مطالعه می‌کنید مغزتان اطلاعات را وارد حافظه‌ی کوتاه‌مدت می‌کند. این در حالی است که شما دوست دارید تنها با یک‌بار مطالعه، مطلب را به‌طور کامل فراگیرید و جزئیات آن را نیز از یاد نبرید. از طرف دیگر تنها راه ورود این اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت، تمرین و تکرار است.
دوره کردن مطالب درسی خوانده شده به مدت زیاد باعث می‌شود که خیلی کمتر نسبت به دیگران با سؤالات شک دار مواجه شوید. از طرفی یادگیری ناقص در مطالعه‌ی شما باعث می‌شود که بیشتر با سؤالات شک دار مواجه شوید. پس باید قبل از دادن آزمون یادگیری شما کامل و دقیق باشد؛ یعنی تسلط شما خیلی بالا باشد که این امر با تکرار و مرور مطالب، تمرین و کار کردن تست محقق خواهد شد.
کار کردن تست در خانه به‌طور مداوم باعث می‌شود اگر در خانه با سؤالات شک دار مواجه شدید، از نظر انتخاب پاسخ خود را سنجش کنید و در آزمون‌ها نیز همین روش را برگزینید (پاسخی را انتخاب کنید که احتمال بیشتری به صحیح بودن آن می‌دهید). پیشنهاد می‌شود که دو روز در هفته را به مرور مطالب خوانده‌شده اختصاص دهید و برای خود نوعی ایستگاه جبرانی هفتگی قرار دهید.
نکته: دقت کنید که بین سؤالی که شما به آن شک ‌دارید و سؤالی که اصلاً پاسخش را نمی‌دانید تفاوت وجود دارد.
 با مطالعه‌ی این توصیه‌ها و اجرای آن در درس خواندن، قطعاً از شک شما در پاسخ برخی سؤالات کاسته خواهد شد.

مهارت هایی برای فراموش نکردن دروس :
فرآیند درس خواندن شامل چند بخش اصلی است و مطالعه به تنهایی نمی تواند به یادگیری کامل و به خاطر آوردن مطالب منجر شود. در این نوشته ابتدا به گام های اساسی مطالعه و سپس به چند روش برای مبارزه با فراموشی مطالب اشاره می کنیم.

1-  به پیش نیاز منابعی که می خوانی توجه کن
اگر مطالب پیش زمینه اصلی را یاد نگرفته باشی حتی اگر مطالب جدید را حفظ کنی باز هم احتمال فراموشی مطلب وجود دارد؛ مثلا در درس عربی تا صرف فعل را یاد نگرفته باشی، نمی توانی فعل ماضی و مضارع بسازی. پس قبل از یادگیری درس حتما سعی کن ضعف خود را در مطالب قبلی مرتبط از بین ببری.
2-  قبل از ورود به کلاس و شروع درس، حتما به پیش خوانی درس جدید اقدام کن تا با پیش زمینه فکری با درس جدید رو به رو شوی.
3- سعی کن مطالب درسی را سر کلاس یاد بگیری
در کلاس حضور فعال داشته باش.سوال بپرس و تا درس را نفهمیده ای از کلاس خارج نشو.
4- تمرین زیاد حل کن
تمرین باعث پر شدن شکاف های اطلاعاتی در مغزت خواهد شد .
5-  مرور مطالب کلید رفع فراموشی است
هر شب در برنامه درسی خود مطالب را مرور کن.
6-  سعی کن بین اطلاعات یاد گرفته شده و مطالب قبلی در ذهنت ارتباط برقرار کنی تا فراموشی آن‌ها کمتر شود.
7-  مطالب یاد گرفته شده را دوباره در نقش معلم تدریس کن
این تدریس می تواند برای یک دوست یا شاگردان فرضی باشد.
8- سعی کن در زمان یادگیری مطلب تمرکز کامل داشته باشی و عوامل مخل تمرکز را به حداقل برسانی.
9- خلاصه برداری و یادداشت برداری حین مطالعه به رفع فراموشی کمک می کند.
10-  تحقیقات نشان داده است روش سوال گذاری در ابتدای مطالعه نیز به یاد آوری مطلب کمک خواهد کرد.
11- اضطراب، عجله و شتاب در یادگیری مطلب باعث فراموشی آن ها می شود.
12-  همچنین به یاد داشته باش که اگر مطلبی را یاد گرفتی، یک روز بعد، ۱۰ روز بعد، یک ماه بعد و ۴ماه بعد باید آن را مرور کنی، تا آن مطلب یک سال در حافظه ات تثبیت شود.

امیر احمدی

این باعث خوشحالی من هست که میتونم توی این مسیر در کنار شما باشم و در کنار یک دیگر رو به جلو حرکت کنیم. من در تلاشم تا برای رساندن شما هم رویایتان بهترین خودم رو انجام بدم .

پست های مرتبط

دکارت معتقد است یادگیری چیزی جز طبقه‌بندی نیست … 

در بسیاری از مواقع دانش‌آموزان مطالب درسی را می‌دانند ولی چون آن‌ها را با طبقه‌بندی و نظم به ذهن خود نسپرده‌اند

علی صبوری

سلام من علی صبوریم با بیست سال سابقه کاری در حوزه تدریس دروس فیزیک به همراه با آموزش راه و روش های تست زنی.